Artist Talk: IRWIN und NSKSTATE.COM - a podcast by ZKM | Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe

from 2011-12-31T11:51:18

:: ::

The Global Contemporary: Kunstwelten nach 1989 | Symposium



09/16/2011 - 09/19/2011



The Global Contemporary. Art Worlds After 1989



NSK Volk Art, 2008 (ongoing)



All three core groups of NSK explore similar areas in various media. Their main interests are the relationship between art and ideology, the functioning of ideology and totalitarianism, in which the idea of the state plays a key role. The point of departure for all NSK’s activities is a reflection on the experience of Slovenian history.



In 1991, NSK declared itself a “State in Time,” without territory or national borders. The NSK State is a “spiritual, virtual state” that issues real original passports in accordance with international standards. Anybody can obtain a passport of the “first global state of the universe” and thus acquire the status of one of its citizen. The passports are documents “of subversive nature and unique value” and take NSK reprocessing of state motifs to the extreme. They bear witness to the artistic appropriation of state power. NSK has opened embassies and consular offices throughout the world in the form of creative institutions. The organization of congresses and rendezvous may serve as further examples of their activities.



The fundamentals of NSK “statist aesthetics” is a sort of retrospective manipulation and “recycling” of the images and symbols of the avant-garde, “Nazi Art”, and Socialist Realism. The NSK insignia, the emblem of the “retro-avant-garde”, is typical of the eclectic visual language of the organization. The NSK State currently includes several thousand citizens from all over the world. In collaboration with NSKSTATE.COM, IRWIN has collected a number of artworks created by NSK citizens that reflect on different aspects of the NSK project and are executed in its style. (DM)



///



NSK Volk Art, 2008 (fortlaufend)



Alle drei Hauptgruppen von NSK setzen sich in unterschiedlichen Medien mit ähnlichen Fragestellungen auseinander, in erster Linie mit dem Verhältnis zwischen Kunst und Ideologie und mit der Funktionsweise von Ideologie und Totalitarismus, wobei dem Begriff des Staats eine Schlüsselrolle zukommt. Ausgangspunkt aller NSK-Aktivitäten ist die Auseinandersetzung mit der slowenischen Geschichte.



NSK erklärte sich 1991 zu einem „Staat in der Zeit“ ohne Territorium oder Landesgrenzen. Dieser „geistige, virtuelle Staat“ stellt Reisepässe aus, die internationalen Richtlinien entsprechen und von jedem beantragt werden können, der Bürger des „ersten globalen Staats des Universums“ werden möchte. Mit diesen Pässen – Zeugnissen der Aneignung der Staatsmacht durch die Kunst von „subversiver Wirkung und einmaligem Wert“ – treibt NSK die Umwertung staatlicher Motive auf die Spitze. In Form kreativer Institutionen hat NSK weltweit Botschaften und Konsulate eingerichtet und organisiert darüber hinaus Tagungen und Treffen.



Die Grundsätze der „Staatsästhetik“ von NSK fußen auf einer Art rückwirkender Überarbeitung und Wiederverwertung von Symbolen der Avantgarde, der „Nazi-Kunst“ und des sozialistischen Realismus. Das NSK-Logo, Emblem der „Retro-Avantgarde“, ist kennzeichnend für die eklektische Bildsprache der Organisation. Gegenwärtig gibt es mehrere Tausend NSK-Bürger in aller Welt. IRWIN sammelte in Zusammenarbeit mit NSKSTATE.COM Kunstwerke seiner Bürger im NSK-Stil, die verschiedene Aspekte des Kollektivprojekts beleuchten. (DM)

Further episodes of ZKM | Karlsruhe /// Veranstaltungen /// Events

Further podcasts by ZKM | Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe

Website of ZKM | Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe